Statut Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Sędziów „SĘDZIOWIE RP”
tekst jednolity
Rozdział l
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę „Ogólnopolskie Stowarzyszenie Sędziów SĘDZIOWIE RP” i w dalszych postanowieniach statutu zwane jest Stowarzyszeniem.
§ 2.
1. Obszarem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Siedzibą władz Stowarzyszenia jest Kraków.
§ 3.
Zawiązanie Stowarzyszenia następuje na czas nieokreślony.
§ 4.
Stowarzyszenie jest organizacją społeczną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. „Prawo o stowarzyszeniach” i posiada osobowość prawną.
§ 5.
Stowarzyszenie może używać pieczęci i loga, których wzór ustala zarząd Stowarzyszenia.
§ 6.
Stowarzyszenie może podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o podobnych celach, a ponadto może być ich członkiem.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 7.
1. Celami Stowarzyszenia są:
1) wzmacnianie niezależności sądów i niezawisłości sędziów,
2) upowszechnianie i ochrona praworządności,
3) pogłębianie wiedzy prawniczej i metodyki pracy członków Stowarzyszenia,
4) wyrażanie poglądów środowiska sędziowskiego w kwestiach ich dotyczących,
5) integracja środowiska sędziowskiego,
6) reprezentowanie sędziów w sprawach związanych ze sprawowanym urzędem,
7) upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich,
8) wspomaganie rozwoju demokratycznego państwa prawa.
2. Cele Stowarzyszenia mogą być realizowane poprzez:
1) publiczne wypowiadanie się na tematy związane z wymiarem sprawiedliwości, na tematy związane ze statusem sędziów oraz podejmowanie w tym przedmiocie uchwał,
2) współpraca z Krajową Radą Sądownictwa,
3) współpraca z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami sędziowskimi oraz innymi organizacjami prawników,
4) inicjowanie procesów mających na celu poprawę funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości;
5) współpraca ze środowiskami naukowymi,
6) doradzanie władzy ustawodawczej, wykonawczej oraz innym organom w procesie legislacyjnym,
7) organizowanie konferencji oraz spotkań środowiska prawników, a przede wszystkim sędziów,
8) reprezentowanie sędziów w sprawach związanych ze sprawowanym urzędem.
3. Stowarzyszenie dla realizacji celów statutowych może prowadzić działalność edukacyjną i oświatową.
§ 8.
1. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swych członków.
2. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać inne osoby.
§ 9.
1. Stowarzyszenie dla realizacji swoich celów prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego, która nie może być prowadzona wyłącznie na rzecz członków Stowarzyszenia, a także inną nieodpłatną działalność zmierzającą do realizacji celów statutowych, nie będącą działalnością pożytku publicznego.
2. Odpłatną działalność pożytku publicznego Stowarzyszenie prowadzi poprzez:
a) organizację konferencji, seminariów i szkoleń, imprez kulturalnych a także inicjowanie i utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi stowarzyszeniami prawników, których organizacja wymaga m.in. wynajęcia bazy noclegowej, opłacenia wykładowców, wyżywienia lub innych usług.
b) działalność wydawniczą, a w szczególności wydawanie materiałów informacyjno-prawnych i edukacyjnych,
3. Nieodpłatną działalność pożytku publicznego Stowarzyszenie prowadzi poprzez:
a) organizowanie konferencji, seminariów i szkoleń,
b) inicjowanie i utrzymywanie kontaktów z krajowymi i zagranicznymi stowarzyszeniami prawników,
c) współpracę z Krajową Radą Sądownictwa, organami władzy państwowej i samorządowej oraz środkami masowego przekazu,
d) działalność wydawniczą prowadzoną w mniejszym zakresie, a w szczególności wydawanie materiałów informacyjno-prawnych i edukacyjnych,
e) udzielanie wsparcia, w tym finansowego, sędziom, byłym sędziom i sędziom w stanie spoczynku,
f) organizowanie imprez kulturalnych i różnych form rekreacji.
4. Inną nieodpłatną działalność statutową Stowarzyszenie prowadzi w sposób wskazany w § 6 oraz poprzez podejmowanie innych przewidzianych prawem działań dla realizacji celów Stowarzyszenia.
5. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
6. Prowadzenie przez Stowarzyszenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego oraz odpłatnej działalności pożytku publicznego odbywa się z zachowaniem rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 10.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych i honorowych.
§ 11.
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba posiadająca status sędziego sądu powszechnego, sędziego sądu administracyjnego lub sędziego Sądu Najwyższego, a także asesora sądowego lub sędziego w stanie spoczynku .
§ 12.
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia zostaje osoba spełniająca wymogi, o których mowa w w § 11, która złożyła Zarządowi Stowarzyszenia deklarację pisemną o wstąpieniu do Stowarzyszenia, przedłożyła pozytywną rekomendację dwóch członków stowarzyszenia oraz złożyła oświadczenie o gotowości uiszczania składek członkowskich. Członkostwo nabywa się z datą akceptacji deklaracji przez zarząd. Zarząd może odmówić akceptacji deklaracji członkowskiej w przypadku, gdy uchybił on godności urzędu sędziego. Wzór deklaracji określa zarząd.
§ 13.
1. Honorowym członkiem Stowarzyszenia może zostać osoba, która wniosła szczególny wkład w rozwój wymiaru sprawiedliwości oraz niezawisłości sędziowskiej.
2. Honorowym członkiem nie może zostać zwykły członek Stowarzyszenia, chyba że jest to sędzia w stanie spoczynku.
3. Osoba której wcześniej nadano honorowe członkostwo, a następnie wstąpiła ona do stowarzyszenia, pozostaje członkiem honorowym.
4. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie Członków.
5. Członek honorowy posiada prawa członka zwyczajnego, z wyłączeniem biernego i czynnego prawa wyborczego;
§ 14.
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w przypadku skreślenia z listy członków lub wykluczenia ze Stowarzyszenia.
2. Skreślenie z listy członków następuje na skutek:
1) śmierci członka,
2) utraty statusu sędziego, o ile zarząd nie uzna, że dana osoba z ważnych względów powinna zachować status członka stowarzyszenia,
3) złożenia przez członka Zarządowi pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia,
4) zalegania z płatnością składki za okres co najmniej 1 roku;
5) wykluczenia przez Zarząd.
3. Skreślenia z listy członków dokonuje Zarząd ze skutkiem na dzień śmierci członka, utraty przez niego statusu sędziego, złożenia przez niego oświadczenia o wystąpieniu, z dniem podjęcia uchwały przez zarząd w przypadku zalegania z płatnością składki za okres co najmniej 1 rok, albo po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o wykluczeniu przez zarząd – a w przypadku złożenia odwołania od tej uchwały – po podjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków.
§ 15.
1. Członek może zostać wykluczony ze Stowarzyszenia w przypadku:
1) nieprzestrzegania postanowień statutu lub uchwał władz Stowarzyszenia,
2) podejmowania przez członka działań sprzecznych z celami Stowarzyszenia,
3) uchybienia godności urzędu sędziego.
2. Uchwałę o wykluczeniu członka podejmuje Zarząd, po umożliwieniu zainteresowanemu złożenia wyjaśnień. Członek Stowarzyszenia może w terminie 14 dni od poinformowania go o zamiarze wykluczenia złożyć wyjaśnienia. Złożenie wyjaśnień może odbyć się w postaci elektronicznej za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
3. Wniosek o podjęcie uchwały o wykluczeniu może złożyć każdy członek zarządu lub grupa co najmniej 10 członków Stowarzyszenia.
4. Zainteresowany może złożyć wniosek o doręczenie mu uchwały wraz z uzasadnieniem. W terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały o wykluczeniu wraz z uzasadnieniem zainteresowany może złożyć odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków. Do czasu rozpoznania odwołania członkowi przysługują wszelkie prawa i obowiązki członka Stowarzyszenia. Korespondencja może odbywać się również w postaci elektronicznej za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.
5. Członek wykluczony ze Stowarzyszenia może do Stowarzyszenia przystąpić ponownie po upływie dwóch lat od daty uprawomocnienia się uchwały zarządu w przedmiocie wykluczenia.
6. Zarząd może zawiesić w prawach członka sędziego, który został skazany przez sąd dyscyplinarny. ust.2-4 stosuje się odpowiednio.
§ 16.
Każdy członek Stowarzyszenia ma prawo:
1) udziału w pracach i działalności Stowarzyszenia,
2) biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
3) korzystania ze wszystkich uprawnień wynikających z przynależności do Stowarzyszenia.
§ 17.
Każdy członek Stowarzyszenia ma obowiązek:
1) przestrzegania statutu Stowarzyszenia,
2) udostępnienia Zarządowi adresu korepondencyjnego e-mail,
3) regularnego opłacania składek członkowskich.
Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia
§ 18.
Organami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zgromadzenie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
§ 19.
1. Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne Walne Zgromadzenia Członków są zwoływane, co najmniej raz w roku.
3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane przez Zarząd, na wniosek komisji rewizyjnej lub dziesięciu członków stowarzyszenia.
4. Zarząd powiadamia Członków Stowarzyszenia za pośrednictwem środków elektronicznego porozumiewania się na odległość o terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia, na co najmniej tydzień przed terminem Walnego Zgromadzenia.
5. Zawiadomienie musi zawierać projekt porządku obrad proponowany przez Zarząd. W wypadku Walnego Zgromadzenia Członków zwołanego na wniosek Komisji Rewizyjnej lub dziesięciu członków Stowarzyszenia, projekt porządku obrad musi zawierać zagadnienia wskazane we wniosku.
6. W wypadku złożenia przed zwołaniem Walnego Zgromadzenia Członków wniosku o zmianę Statutu Stowarzyszenia, mającego formę projektu uchwały podpisanego przez co najmniej ¼ członków Stowarzyszenia, Zarząd ujmuje ten wniosek w projekcie porządku obrad. Decyzję w przedmiocie wprowadzenia wniosku do porządku obrad podejmuje Walne Zgromadzenie Członków.
7. Walne Zgromadzenie Członków jest ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nim członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, za wyjątkiem zmian Statutu, gdzie wymagana jest większość dwóch trzecich głosów przy obecności co najmniej 1/5 członków Stowarzyszenia. Głosowanie jest jawne przy czym w przypadku głosowania nad wyborem władz i udzielenia absolutorium Zarządowi, każdy może zgłosić wniosek o tajne głosowanie.
8. Przedmiotem obrad mogą być wyłącznie sprawy umieszczone w porządku obrad.
9. Porządek obrad ustala Walne Zgromadzenie Członków. Porządek obrad można uzupełnić po jego przyjęciu o nowe punkty większością dwóch trzecich głosów.
10. Zmiana Statutu nie może być umieszczona w porządku obrad, jeżeli nie była przewidziana w projekcie.
11. Jeżeli liczba członków Stowarzyszenia przekroczy 50 osób, Walne Zgromadzenie może podjąć uchwałę, zgodnie z którą decyzje dla niego zastrzeżone będzie podejmować Zgromadzenie Przedstawicieli. Zgromadzenie Przedstawicieli ma uprawnienia Walnego Zgromadzenia. Liczbę przedstawicieli oraz szczegółowy sposób ich wyboru przez członków Stowarzyszenia określa Zarząd w drodze uchwały.
12. W przypadku braku środków finansowych na organizację Walnego Zgromadzenia lub Walnego Zgromadzenia Przedstawicieli, koszty organizacji Zgromadzenia ponoszą osoby uczestniczące w Zgromadzeniu.
§ 20.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy w szczególności:
1) uchwalanie programu działania Stowarzyszenia,
2) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3) wybór Prezesa i członków Zarządu Stowarzyszenia oraz Komisji Rewizyjnej,
4) udzielanie członkom Zarządu i Zarządowi Stowarzyszenia absolutorium,
5) podejmowanie uchwał w sprawie wykluczenia ze Stowarzyszenia,
6) uchwalanie zmian w Statucie,
7) ustalanie wysokości składki członkowskiej,
8) zatwierdzanie sprawozdań finansowych i decydowanie o wyniku finansowym,
9) nadawanie godności członka honorowego,
10) podjęcie uchwały w przedmiocie rozwiązania Stowarzyszenia.
§ 21.
1. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
2. Walne Zgromadzenie Członków udziela raz w roku Zarządowi absolutorium zwykłą większością głosów.
3. Mandat członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa w toku kadencji w wypadku ustania jego członkostwa w Stowarzyszeniu lub rezygnacji z funkcji. Mandat członka zarządu wygasa także w przypadku nieuzyskania absolutorium przez tego członka zarządu lub przez zarząd. W przeciwnym razie mandat członka zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa z dniem upływu kadencji, z tym że członkowie zarządu pełnią swoje funkcje do dnia wyboru nowych władz.
4. W wypadku wygaśnięcia w toku kadencji mandatu Prezesa Stowarzyszenia, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków przeprowadza się jego wybór.
5. W wypadku wygaśnięcia w toku kadencji mandatu członka zarządu lub Komisji Rewizyjnej na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków przeprowadza się wybory uzupełniające.
6. W przypadku, w którym :
1) liczba członków zarządu spadnie w trakcie kadencji poniżej trzech osób;
2) wygasną mandaty wszystkich członków Komisji Rewizyjnej
– zwołuje się walne zgromadzenie członków w terminie dwóch miesięcy od dnia zaistnienia tej sytuacji w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
7. W wypadkach przewidzianych w ust. 3 kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej ulega odpowiednio skróceniu.
8. Nie można łączyć funkcji w Zarządzie i w Komisji Rewizyjnej.
§ 22.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy oraz w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku przez:
1) Komisję Rewizyjną,
2) jedną czwartą liczby członków Stowarzyszenia.
§ 23.
1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 – 11 członków, wśród których są powoływani Prezes oraz Wiceprezes do spraw Finansowych.
2. W razie wygaśnięcia mandatu członka lub członków Zarządu w czasie trwania kadencji, Zarząd nadal działa; jeżeli wskutek wygaśnięcia mandatów liczba członków Zarządu spadnie poniżej trzech, Zarząd nie może podejmować uchwał.
3. Walne Zgromadzenie Członków wybiera w oddzielnych głosowaniach Prezesa oraz pozostałych członków Zarządu.
4. Na pierwszym zebraniu Zarząd wybiera Wiceprezesa do spraw Finansowych, a w razie potrzeby może wybrać także innych Wiceprezesów oraz określić funkcje innych członków Zarządu.
5. W przypadku wygaśnięcia mandatu Prezesa Stowarzyszenia, jego obowiązki pełni Wiceprezes ds. Finansowych, a następnie kolejno członkowie Zarządu poczynając od najstarszego stażem członkowskim. W przypadku jednakowego stażu członkowskiego obowiązki pełni członek najstarszy służbą na stanowisku sędziego.
6. W przypadku wygaśnięcia mandatu Wiceprezesa ds. Finansowych, członkowie Zarządu wybierają, ze swojego grona, jego następcę., W przypadku wygaśnięcia mandatu innego członka pełniącego określoną funkcję członkowie Zarządu mogą wybrać na wakujące miejsce innego członka Zarządu.
7. Szczegółowy podział kompetencji pomiędzy członkami Zarządu Stowarzyszenia określa Prezes zarządu.
8. Członkowie zarządu nie mogą otrzymywać wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełniona funkcją.
§ 24.
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
1) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
2) realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
3) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
4) przygotowywanie porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków oraz projektów uchwał,
5) uchwalanie budżetu Stowarzyszenia,
6) prowadzenie rejestru członków Stowarzyszenia,
7) przyjmowanie deklaracji członkowskich,
8) sporządzanie sprawozdań finansowych,
9) tworzenie i znoszenie zespołów tematycznych,
10) powoływanie i odwoływanie rzecznika prasowego.
§ 25.
1. Prezes Stowarzyszenia zwołuje posiedzenia Zarządu w zależności od potrzeb. Prezes zarządu ma obowiązek zwołać posiedzenie zarządu w terminie do dwóch tygodni, o ile wniosek w tym przedmiocie złoży co najmniej 3 członków zarządu. W przypadku nie zwołania posiedzenia w terminie może je zwołać co najmniej 3 członków zarządu.
2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równego podziału głosów decyduje głos Prezesa. Głosowanie może zostać przeprowadzone także przy pomocy elektronicznych środków porozumiewania się na odległość.
3. W przypadku nieobecności Prezesa obradami kieruje Wiceprezes ds. Finansowych lub wskazany przez Prezesa członek Zarządu.
4. W terminie trzech miesięcy od zakończenia każdego roku kalendarzowego Zarząd zatwierdza sprawozdanie z działalności za ubiegły rok, które powinno obejmować sprawozdanie finansowe.
§ 26.
1. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia składają dwaj członkowie Zarządu.
2. Jeżeli wskutek złożenia oświadczenia woli powstaje po stronie Stowarzyszenia zobowiązanie majątkowe, jedną z osób je składających musi być Wiceprezes ds. Finansowych.
3. W sprawach niewymagających złożenia oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia wypowiada się Prezes lub Wiceprezes, a w zakresie określonym przez Zarząd także pozostali członkowie Zarządu. W uzasadnionych przypadkach Zarząd może upoważnić do tego także innego członka Stowarzyszenia.
4. W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Zebrania Delegatów.
§ 27.
1. Komisja Rewizyjna, składająca się z 3 – 11 członków, jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.
2. Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego, który kieruje pracami Komisji.
3. Do uchwał Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio § 25 ust. 2; uchwały zapadają przy udziale co najmniej dwóch jej członków.
§ 28.
1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola przestrzegania przez Zarząd prawa i Statutu,
2) kontrola wykonania budżetu Stowarzyszenia,
3) składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdań ze swej działalności,
4) prawo udziału z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu oraz wnoszenia projektów uchwał.
2. Komisja Rewizyjna zbiera się nie rzadziej, niż raz w roku.
Rozdział V
Źródła finansowania działalności Stowarzyszenia i jego majątek
§ 29.
1. Majątek Stowarzyszenia tworzą:
1) składki członkowskie,
2) darowizny, dotacje i zapisy,
3) wpływy z działalności statutowej,
4) nabyte ruchomości i nieruchomości.
2. Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów lub pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
2) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członów jego organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 29.
Wysokość składki członkowskiej pobieranej na rzecz Stowarzyszenia ustala Walne Zgromadzenie Członków.
§ 30.
W razie rozwiązania Stowarzyszenia jego majątek przeznacza się na cel wskazany przez Walne Zgromadzenie Członków.
§ 31.
W razie rozwiązania Stowarzyszenia jego majątek przeznacza się na cel wskazany przez Walne Zgromadzenie Członków.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
1. Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podjętej większością dwóch trzecich głosów w obecności co najmniej dwóch trzecich liczby członków. W razie braku wymaganej liczby członków Zarząd zwołuje w terminie dwóch miesięcy kolejne Walne Zgromadzenie Członków, które podejmuje uchwałę w przedmiocie rozwiązania bez względu na ilość obecnych.
2. Uchwała określa sposób przeprowadzenia likwidacji Stowarzyszenia oraz cel, na jaki ma być przeznaczony jego majątek.
§ 33.
W sprawach nieuregulowanych w statucie stosuje się przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach.