Uchwała Programowa

Uchwała Programowa

Kraków, dnia 5 października 2024r.

UCHWAŁA PROGRAMOWA

OGÓLNOPOLSKIEGO ZRZESZENIA SĘDZIÓW

„SĘDZIOWIE RP” w KRAKOWIE

My Sędziowie – polscy funkcjonariusze publiczni;

Powołani do wykonywania władzy sądowniczej

przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

Wybranego w powszechnych, bezpośrednich

i wolnych wyborach przez suwerena –  Naród;

Orzekający w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

wyłącznie na podstawie przepisów Konstytucji oraz ustaw;

W poczuciu odpowiedzialności,

wynikającej z treści roty ślubowania i atrybutu niezawisłości;

Działając w przekonaniu o konstytucyjnym porządku prawnym,

jako warunku istnienia oraz ciągłości Państwa Polskiego;

Uchwalamy założenia programowe

niezbędnej reformy ustroju polskiego wymiaru sprawiedliwości:

  

  1. Powołujemy Zespół do Sprawy Przywracania Praworządności, wyznaczając mu za cel monitorowanie, opisywanie oraz kodyfikację naruszeń prawa oraz przygotowywanie projektów aktów normatywnych, zmierzających do zapewnienia bezzwłocznego przywrócenia rządów prawa w Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. Stwierdzając, iż obecny spór, dotyczący reguł obsady Krajowej Rady Sądownictwa ma proweniencję wyłącznie polityczną, a obowiązujące rozwiązania normatywne są niewątpliwie zgodne z ustawą zasadniczą i międzynarodowymi standardami, dla zażegnania konfliktu, godzącego w istotę polskiej państwowości proponujemy:

– wyodrębnienie w Krajowej Radzie Sądownictwa trzech komórek organizacyjnych: 

1) do spraw ochrony niezależności sądów oraz niezawisłości sędziów;

2) do spraw sądów powszechnych, sądów wojskowych oraz Sądu Najwyższego;

3) do spraw sądów administracyjnych;

– zadaniem pierwszej byłaby ochrona niezależności sądów oraz niezawisłości sędziów; trzon tej komórki stanowiliby sędziowie wybierani przez korpus sędziowski;

– zadaniem drugiej byłby udział w procedurze obsady stanowisk sędziowskich w sądach powszechnych, sądach wojskowych oraz  Sądzie Najwyższym, jak i potencjalnie – w procedurze awansowej sędziów; wybór części sędziowskiej do tej komórki winien następować w trybie demokratycznym – tj. w wyborach powszechnych albo przez Parlament (jego izby lub przez Zgromadzenie Narodowe);

– trzecia komórka miałaby analogiczne zadania jak druga – jednakże w odniesieniu do sądów administracyjnych; składałaby się ona z sędziów sądów administracyjnych albo w większości z sędziów tych sądów, także wybieranych w demokratycznej procedurze – jak w przypadku drugiej komórki;

– zakłada się dopuszczalność służby przez tego samego członka w innej komórce Krajowej Rady Sądownictwa po zakończeniu pracy w poprzedniej, ale dopiero po odpowiednio długim okresie karencji albo wręcz  istniałby taki zakaz;

3. Co do Trybunału Konstytucyjnego proponujemy:

– rozszerzenie przedmiotowego zakresu skargi konstytucyjnej w szczególności poprzez możliwość skargi na naruszenie praw konstytucyjnych;

– obligatoryjne publiczne wysłuchanie kandydata na sędziego;

– obligatoryjne przeprowadzenie rozprawy w sprawie udzielenia zabezpieczenia poprzez zawieszenie stosowania ustawy;

– odebranie ślubowania od sędziego przez Marszałka Sejmu;

– dopuszczalność wyboru nowego sędziego dopiero po upływie kadencji dotychczasowego sędziego Trybunału Konstytucyjnego;

– zakazanie obejmowania stanowiska sędziowskiego przez wysokich funkcjonariuszy publicznych, pełniących urzędy polityczne – od podsekretarza stanu wzwyż – albo dopuszczalność objęcia stanowiska sędziego Trybunału Konstytucyjnego przez te osoby po odpowiednio długim okresie karencji;

4. W kwestii ustroju sądownictwa powszechnego postulujemy:

– jednolite stanowisko sędziowskie sędziego sądu powszechnego z tożsamą stawką płacową – różnicowaną wyłącznie kryterium stażu pracy;

– likwidację trójstopniowej struktury sądownictwa i wprowadzenie w to miejsce dwóch poziomów – z zachowaniem konstytucyjnego nakazu dwóch instancji;

– likwidację wszelkich dodatków funkcyjnych;

– stworzenie oraz wprowadzenie rozwiązań, umożliwiających równomierne obciążenie sędziów pracą orzeczniczą w skali całego kraju;

– zakazanie finansowania stowarzyszeń oraz innego rodzaju organizacji sędziów ze środków innych, niż składki członkowskie;

5. Opowiadamy się za kontynowaniem kształcenia kadr sędziowskich w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, jednakże z uwzględnieniem następujących postulatów:

– uregulowanie statusu aplikantów poprzez wpisanie odrębnego tytułu ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego, chorobowego;

– podniesienie prestiżu aplikacji poprzez  wzrost  wysokości stypendium do 50 % wynagrodzenia sędziego w stawce podstawowej  –  przez okres 12 miesięcy , a następnie  do 55%;

– wydłużenie płatności stypendium do czasu objęcia stanowiska asesora;

– wprowadzenie płatnego w 100 % urlopu macierzyńskiego na okres 12 miesięcy oraz płatnego urlopu ojcowskiego na okres 14 dni;

– wprowadzenie możliwość odwołania od negatywnej oceny ze sprawdzianu;

– funkcję dyrektora Szkoły winien pełnić sędzia albo prokurator;

– wyznaczanie wykładowców powinno następować poprzez stworzenie listy rankingowej tworzonej na podstawie anonimowych ankiet z zachowaniem prawa Dyrektora do powoływania nowych wykładowców;

– odsunięcie  wykładowcy od kształcenia przez Dyrektora powinno następować jedynie decyzją indywidualną zaopiniowaną  przez Radę Programową;

6. Co do ustroju odpowiedzialności dyscyplinarnej opowiadamy się za:

– wyłączeniem uprawnień przedstawiciela władzy wykonawczej do wiążącego polecenia wszczęcia postępowania dyscyplinarnego;

– powołaniem komisji – wg terenowego podziału kraju – z udziałem przedstawicieli sądownictwa, zawodów prawniczych oraz samorządu terytorialnego, których zadaniem byłoby podjęcie wstępnej decyzji o zainicjowaniu postępowania dyscyplinarnego;

– wyborem rzeczników dyscyplinarnych przez odpowiednią komórkę albo pełen skład Krajowej Rady Sądownictwa na 6. letnią kadencję;

– eliminacją instytucji rzecznika dyscyplinarnego ad hoc;

– uchwalenie ustawy – Kodeks etyki zawodowej sędziów, zawierającej także stypizowane na wzór Kodeksu karnego delikty dyscyplinarne;

– udziałem czynnika społecznego w postaci ławników w składach sądów dyscyplinarnych;

– wyznaczaniem składów sądów dyscyplinarnych w drodze losowania spośród wszystkich sędziów danego okręgu;

– wprowadzeniem instytucji skargi na przewlekłość postępowania dyscyplinarnego;

– zakazem prowadzenia postępowania dyscyplinarnego w wypadku usprawiedliwionej nieobecności obwinionego.

          Jesteśmy świadomi, że wprowadzenie niektórych postulowanych przez nas zmian wymaga zmiany Konstytucji i dlatego apelujemy do wszystkich sił politycznych o porozumienie ponad podziałami politycznymi dla dobra Wymiaru Sprawiedliwości i Rzeczypospolitej Polskiej.

Uchwalono na obradach w Krakowie w dniu 5 października 2024r.

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur iste natus error sit voluptatem accusantium totam rem aperiam, eaque ipsa quae.