uchwała nr 18/24 w sprawie zmian w komisjach egzaminacyjnych

Uchwała

Ogólnopolskiego Zrzeszenia Sędziów „Sędziowie RP”

nr 18/24 z dnia 20 maja 2024 r.

w sprawie bezprawnego odwołania i przerwania kadencji ponad 50 Sędziów powołanych do Komisji Egzaminacyjnych:

  • do przeprowadzenia egzaminu radcowskiego
  • do przeprowadzenia egzaminu adwokackiego
  • do spraw aplikacji radcowskiej
  • do spraw aplikacji adwokackiej
  • do spraw aplikacji notarialnej
  • do przeprowadzenia egzaminu notarialnego
  • do spraw egzaminu komorniczego.

Ogólnopolskie Zrzeszenie Sędziów „Sędziowie RP” z siedzibą w Krakowie wyraża zdecydowany sprzeciw wobec podjętych przez Ministra Sprawiedliwości bez żadnego uzasadnienia decyzji o bezprawnym odwołaniu i przerwaniu kadencji ponad 50 Sędziów powołanych do Komisji Egzaminacyjnych.

Wskazujemy, że zgodnie:

– z art. 336 ust. 2 oraz art. 361 ust. 7 ustawy z 6 lipca 1982 r. – o radcach prawnych (Dz. U.2024.499; t.j.),

– z art. 75f ust. 2 oraz art. 78 ust. 6 ustawy z 26 maja 1982 r. – prawo o adwokaturze (Dz. U.2022.1184; t.j.)

– z art. 71g § 2 oraz art. 74h § 5 ustawy z 14 luty 1991 r. – prawo o notariacie (Dz. U.2022.1799; t.j.)

– z art. 80 ust. 2 oraz art. 110 ust. 2 ustawy z 22 marca 2018 r. – o komornikach sądowych (Dz. U.2023.1691; t.j.)

członków przedmiotowych komisji powoływanych na okres kadencji dwóch lat, Minister Sprawiedliwości może odwołać w przypadku: złożenia rezygnacji, choroby trwale uniemożliwiającej sprawowanie funkcji członka komisji, niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków, skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego.

Wbrew decyzjom podejmowanym z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości Adama Bodnara przez jego zastępcę, żadna ze wskazanych powyżej ustaw nie przyznaje Ministrowi Sprawiedliwości kompetencji do arbitralnego odwołania czy też wymiany jakiegokolwiek członka przedmiotowych komisji bez zaistnienia ustawowych przesłanek.

Tymczasem odwołania i przerwania określonych w ustawach dwuletnich kadencji ponad 50 sędziów członków przedmiotowych komisji Minister Sprawiedliwości dokonał bez wskazania jakichkolwiek ustawowych przesłanek, bez żadnego uzasadnienia, a nawet bez formalnego zawiadomienia osób odwoływanych.

Wszystkie „wymiany” członków komisji dokonane z tak rażącym naruszeniem prawa określonego w przepisach rangi ustawowej noszą znamiona bezprawnych decyzji administracyjnych, a nawet przestępstwa.

Na marginesie zauważyć wypada, że nowi, powołani bezprawnie członkowie przedmiotowych komisji to także aktywiści stowarzyszeń sędziowskich rzekomo walczący o tzw. praworządność, a ich nabór i powołanie odbyły się bez jakichkolwiek ogłoszeń o prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości naborze, co także gwarantują przepisy wskazanych powyżej ustaw.

W tej sytuacji otwartymi pozostają pytania o ważność egzaminów korporacyjnych przeprowadzonych z udziałem neoczłonków przedmiotowych komisji, co może stanowić przyczyny odwoławcze w przypadku zakwestionowania przez osobę zdającą wyniku egzaminu w drodze odwołania do sądu w postępowaniu administracyjnym.